תהליך עבודה בבית דפוס

המצאת הדפוס ללא ספק שינתה את העולם. ספרים, עיתונים, כוסות תה וקפה, חולצות, שלטי ענק ומוצרים רבים אחרים זוכים לחיים חדשים והפקה קלה ופשוטה יותר בזכות המצאה מופלאה זו. בעמוד שלפניכם נספק הסבר על תהליכי העבודה השונים בבתי דפוס, בהתאם לסוג העבודה ולסוג המוצרים המיוצרים בהם.

סוגים שונים של עבודות הדפסה

כל בית דפוס מותאם לסט עבודות שונה שהוא מסוגל לייצר בו. ישנם בתי דפוס לעיתונים, המתמחים בייצור סדרתי של עיתונים בלבד, לעומתם יש בתי דפוס המתמחים במגוון רחב של עבודות, היישר מהמחשב עד לידיו של הלקוח. בתי דפוס שונים מדפיסים מוצרים שונים, כגון פוסטרים ופליירים, מודעות אבל, ספרים, עיתונים, וכו'. לכל בית דפוס יש מיכון משלו ותהליכי העבודה סדורים לפיהם הוא עובד, וזאת בהתאמה למוצר המוגמר שאותו מייצרים בבית הדפוס הספציפי.

לא ניתן לומר בצורה אחידה מהו תהליך העבודה בבית דפוס, מכיוון שכל בית דפוס מתמחה בסוגי דפוס שונים. עם זאת, ניתן לומר באופן כללי כי התהליך מתחיל מעיצוב המוצר המודפס, יצירת הגלופה או ההכנה להדפסה, תהליכי ההדפסה או ההטבעה עצמם, ייבוש, אריזה ומשלוח כמוצר מוגמר. בכל אחד מהשלבים הללו יכול להיכנס שלב של בקרת איכות, בהתאם לתמהיל בקרת האיכות של בית הדפוס הספציפי שבו מתבצעת העבודה.

מהעיצוב עד למוצר המוגמר

כל מוצר דפוס מתחיל בעיצוב. בימים עברו, העיצובים נעשו לפי גלופות, שהן למעשה תבניות יצוקות מתכת המיועדות להדפסה רב פעמית של תדפיס מסוים. הדפסה באמצעות גלופות יכולה לבוא לידי ביטוי בהדפסה על חולצות ומוצרים שאינם מוצרי נייר, לצד הדפסת מוצרי נייר כגון עיתונים. בימינו המודרניים, שבהם הטכנולוגיה משתפרת והולכת מרגע לרגע, רוב עבודות ההדפסה מתבצעות באמצעות עיצובים דיגיטליים ואלקטרוניים, עיצובים שיכולים להשתנות גם באמצע תהליך ההדפסה, בניגוד לגלופות שנשארות זהות מרגע יציקתן. עלויות הדפסה דיגיטלית יכולות להיות זולות יותר במקרים מסוימים, מכיוון שבהדפסה מסוג זה נחסכות עלויות היציקה של הגלופות שבהן נעשה שימוש, אך חשוב לציין שבסדרות ייצור גדולות הדפסה באמצעות גלופה יכולה לחסוך כסף וזמן רב.

בקרת איכות שונה בכל בית דפוס

אחד התהליכים החשובים ביותר בכל בית דפוס הוא תהליך בקרת האיכות, כאשר האופן בו הוא מתבצע משתנה מבית דפוס אחד למשנהו. ברוב המקרים, בתי דפוס שנחשבים לאיכותיים מקיימים תהליכי בקרת איכות בכל אחד משלבי הדפוס – העיצוב, הכנת הגלופה או הכנת הקובץ להדפסה, וההדפסה עצמה. בסדרות ייצור גדולות, תהליכי בקרת האיכות של הדפוס נעשים באקראיות למספר פריטים מדגמיים מתוך סדרת ייצור גדולה, באמצעות כלי הסקה סטטיסטיים לבקרת איכות. בקרת איכות נכונה וטובה יכולה למנוע טעויות הדפסה רחבות היקף, שגוררות עמן הפסדים גדולים מאוד של כספים.